Marjatta Hyttinen

”Muutoksissa mukana rohkeasti”

Olen Marjatta, Salon Rappulassa asusteleva lastenlääkäri. Jäin eläkkeelle Salon sairaalan lastenosaston ylilääkärin virasta oltuani sairaalatyössä lähes 40 vuotta.

Perheeseeni kuuluu poikani Sveitsissä asuva perhe. Näin korona-aikana tapaamiset ovat jääneet vähiin. Ikävä kahta pojanpoikaa on kova, mutta onneksi etäyhteyksillä näemme toisiamme.

Olen ollut mukana yli 40 vuoden ajan kaupungin, seurakunnan ja yhdistysten toiminnassa. Kesällä aloitin 9. valtuustokauden Salon kaupungissa ja kuudennen kauden sotelautakunnassa. Joulukuussa minut valittiin VSSHP hallitukseen, jossa aikaisemmin olin ollut jo 6 vuotta. Erittäin mielenkiintoinen ja tällä hetkellä tärkeä työ on Mieli ry hallituksessa. Korona-aika on lisännyt mielenterveysongelmia ja uutta hyvinvointialuetta järjestettäessä on tärkeää ottaa yhdistysten toiminta vahvasti mukaan.

Lähdin aluevaaleihin mukaan koska uskon siihen, että pitkästä kokemuksestani terveydenhuollossa, sosiaalitoimessa ja kunnallispolitiikassa on käyttöä hyvinvointialueen toimintaa luotaessa.

Päätettäviä asioita ja haasteita on paljon. Vaaliteemoiksi olen valinnut kolme: terveyskeskuksen pelastamisen, lasten asioiden ja lastensuojelun sekä ikäihmisten asiat, erikoisesti asumispalvelut.

Näiden lisäksi haluan pitää huolta siitä, että Salon sairaalaan rakennusinvestointi viedään maaliin.

Aluevaaleja voidaan pitää tavoitteensa perusteella terveysvaaleina. On tärkeää saada aikaan hyvä yhteistyö terveydenhuollon ja sosiaalitoimen välillä. Tämä pitää huomioida erikoisesti lasten, vammaisten ja ikäihmisten palvelujen yhteydessä. Heidän pitää saada palvelunsa yhdeltä luukulta. Yhdistysten ja kolmannen sektorin toimintoja ei saa unohtaa.

”Muutoksissa mukana rohkeasti”