Ilkka Suomisesta kokoomuksen kunniapuheenjohtaja

17.6.2012

Kokoomuksen puoluekokous kutsui ministeri Ilkka Suomisen puolueen kunniapuheenjohtajaksi.

Kokoomuksen puoluekokous kutsui puolueen kunniapuheenjohtajaksi Ilkka Suomisen. Aiempi kunniapuheenjohtaja oli edesmennyt valtioneuvos Harri Holkeri. Kunniapuheenjohtajia voi olla puolueessa vain yksi.

- Aiemmat vastuunkantajat ovat tehneet työtä arvojemme puolesta. Tiedämme Ilkka Suomisen saavutukset. Hän muun muassa kokoomuksen hallitukseen pitkän oppositiokauden jälkeen, asian puoluekokoukselle esitellyt puheenjohtaja Jyrki Katainen totesi.

- Kunniapuheenjohtajan rooli puolueessa on muistuttaa meitä siitä, mistä olemme tulleet ja kannustaa puolueväkeä aina vaan uusiin saavutuksii, hän jatkoi.

Suominen katkaisi kokoomuksen oppositiotaipaleen

Ilkka Suominen syntyi 8.4.1939 Nakkilassa ja kouluttautui nahkakemian insinööriksi ja valtiotieteiden maisteriksi. Vuosina 1960−1979 hän työskenteli perheensä yrityksessä J. W. Suominen Oy:ssä eri tehtävissä, lopuksi toimitusjohtajana.

Suominen toimi kansanedustajana kahteen otteeseen vuosina 1970−1975 ja 1983−1994. Eduskunnan puhemiehenä Suominen toimi vuoden 1987 eduskuntavaalien jälkeen ja vuosina 1991-1994.

Suominen valittiin kokoomuksen puheenjohtajaksi vuonna 1979 Harri Holkerin jälkeen. Suominen oli puoluejohtajana aina vuoteen 1991 asti.

Pääministeriä Suomisesta ei tullut, vaikka hänen puheenjohtajuuskaudellaan kokoomuksen 21-vuotinen oppositiokausi päättyi. Niin sanotun kassakaappisopimuksen takia presidentti Mauno Koivisto nimitti Holkerin hallituksenmuodostajaksi. Suominen toimi kauppa- ja teollisuusministerinä Holkerin hallituksessa 1987−1991.

Suominen jätti eduskunnan kesken kauden ja siirtyi Alkon pääjohtajaksi vuonna 1994. Sen jälkeen hän toimi Euroopan parlamentin jäsenenä yhden kauden ajan 1999−2004.

Presidentti myönsi Suomiselle ministerin arvonimen vuonna 1998.

Verkkouutiset 17.6.2012