Jyrki Katainen viidennelle puheenjohtajakaudelle

16.6.2012

Kokoomuksen puheenjohtaja, pääministeri Jyrki Katainen valittiin Rovaniemen puoluekokouksessa yksimielisesti jatkamaan puolueen johdossa.

Kokoomuksen puoluekokous valitsi lauantaina aamupäivällä Rovaniemellä puheenjohtajakseen Jyrki Kataisen jo viidennelle kaksivuotiskaudelle.

Kiittäessään puoluekokousta valinnasta Katainen sanoi olevansa unelmatyössä. Hän sanoi nauttivansa siitä, että voi laittaa itsensä likoon, useammassakin roolissa.

- Nautinto on toimia nimenomaan Kokoomuksen puheenjohtajana; nähdä, että järjestö on iskussa; että ihmiset haluavat jakaa samat arvot ja laittaa itsensä likoon sekä tehdä työtä yhdessä, Katainen sanoi.

Erityiskiitoksen Katainen antoi tässä yhteydessä puoluesihteeri Taru Tujuselle tämän järjestön hyväksi tekemästä työstä.

- Minusta tuntuu, että olemme olleet erinomaisen dynaaminen duo, Katainen sanoi kokousväen aplodien säestyksellä.

Katainen pitää kokouksessa iltapäivällä linjapuheen, joka pohjustaa kokoomuksen tulevaisuusasiakirjan käsittelyä. Se hyväksytään lopullisesti tulevassa Lahden puoluekokouksessa vuonna 2014.

Kahdeksan vuotta kokoomusjohtajana

Yhteiskuntatieteiden maisteri Jyrki Katainen syntyi 14.10.1971 Siilinjärvellä. Hän on neljännen kauden kansanedustaja ja yksi Euroopan kansanpuolueen kymmenestä varapuheenjohtajasta.

Katainen on naimisissa entisen SM-tason jalkapalloilijan Mervi Kataisen kanssa. Kataisilla on kaksi tytärtä.
Jyrki Katainen liittyi kokoomukseen puolueen päästyä hallitusvastuuseen vuonna 1987. Hänet valittiin Siilinjärven valtuustoon 22-vuotiaana ja kansanedustajaksi 27-vuotiaana, kokoomuksen varapuheenjohtajaksi 2001 ja puolueen puheenjohtajaksi kesäkuussa 2004.

Kataisen kaudella kokoomus on menestynyt vaaleissa. Vuoden 2007 eduskuntavaaleissa puolue nousi Suomen toiseksi suurimmaksi. Vaalien jälkeen Katainen nimitettiin valtiovarainministeriksi Matti Vanhasen (kesk.) toiseen hallitukseen. Talouslehti The Financial Times valitsi Kataisen vuoden 2008 lopussa Euroopan parhaaksi valtiovarainministeriksi.

Huhtikuun 2011 eduskuntavaaleissa kokoomuksesta tuli eduskunnan suurin puolue ja maahan muodostettiin Kataisen johdolla kuuden puolueen hallitus kesäkuussa 2011.

Painoarvoa maailmalla

Eurokriisin aikana ensin valtiovarainministerinä ja sitten pääministerinä toimineen Kataisen aikana on Suomen asema Euroopan unionissa noussut maan kokoa suuremmaksi.

Tämän totesi myös Yhdysvaltain varapresidentti Joe Biden, joka totesi Kataisen Washingtonin vierailulla kesäkuun alussa, että "Suomi painii kansainvälisesti raskaammassa sarjassa kuin maan koko oikeuttaisi".

Saksan hallitsevan kristillisdemokraattisen puolueen CDU:n talousneuvosto myönsi Jyrki Kataiselle kuluvan viikon tiistaina Ludwig Erhard -palkinnon. Kultainen muistoraha jaetaan huomattavista ansioista sosiaalisen markkinatalouden kehittämisessä.

Viime vuosina palkinnon ovat saaneet muun muassa Ranskan pääministeri Jean-Pierre Raffarin, EU:n komission puheenjohtaja Jose Manuel Barroso, Maailmanpankin pääjohtaja Robert B. Zoellick ja Euroopan keskuspankin pääjohtaja Jean-Claude Trichet.

Verkkouutiset 16.6.2012